جمعه ۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

۸ روز زمان کافی بود تا اجساد ۱۵ آتش‌نشان فداکار که زیر آوار پلاسکو گرفتار شده بودند کشف شود.

پلاسکو

پنجشنبه با كشف اجساد 5آتش‌نشان ديگر، شمار شهداي آتش‌نشان با احتساب آتش‌نشاني كه در بيمارستان جان باخت به 16نفر رسيد. علاوه بر آن اجساد 4نفر از شهروندان نيز كشف شده است و روند تشخيص هويت جان باختگان در پزشكي قانوني همچنان ادامه دارد.

در هشتمين روز از عمليات آوار‌برداري و جست‌وجو براي يافتن جان باختگان پلاسكو، اعضاي تيم جست‌وجو وارد مرحله حساسي شدند. تقريبا بيشتر آوار از محل حادثه منتقل شده اما هنوز نشانه‌اي از اجساد 5 آتش‌نشان به‌دست نيامده بود. با وجود اين عمليات با همان دقت و حساسيتي كه از روز نخست آغاز شده بود ادامه يافت. مديرعامل سازمان آتش‌نشاني اطمينان داده بود كه وجب به وجب خاك پلاسكو براي يافتن جان باختگان جست‌وجو خواهد شد.

شريف‌زاده گفته بود: «تفاوتي ميان آتش‌نشانان و ديگر شهروندان مفقود در اين حادثه وجود ندارد.» همانطور كه وي تأكيد كرده بود جست‌وجوها ادامه يافت تا اينكه ظهر پنجشنبه در چند مرحله اجساد 5آتش‌نشان ديگر نيز از زير خروارها خاك بيرون كشيده شد. با اينكه كشف هر جسد همراه با اشك و آه بود، اما اعضاي گروه جست‌وجو از اينكه توانسته بودند همقطاران شهيدشان را بعد از 9شبانه روز تلاش از زير آوار بيرون بكشند راضي به‌نظر مي‌رسيدند.

با اين حال كشف اجساد همه آتش‌نشانان جان باخته پايان عمليات نبود و جست‌وجوها تا عصر ديروز ادامه يافت. سيدجلال ملكي، سخنگوي ستاد بحران پلاسكو در اين‌باره گفت: «3تيم با تجهيزات دستي براي جست‌وجوي پاياني وارد عمل شدند و تمام زواياي پنهان را بررسي مي‌كنند تا اگر به موردي برخورد كردند آن را خارج كنند.» به اين ترتيب تا عصر ديروز جسد ديگري كشف نشد تا سرانجام بعد از 9شبانه روز جست‌وجو، عمليات جست‌وجو و آوار برداري به پايان برسد. اما اجساد كشف شده در چه وضعيتي قرار دارند و چه زماني هويت آنها مشخص مي‌شود؟

  • اجساد در مرحله تشخيص هويت

محمد شهرياري، سرپرست دادسراي جنايي تهران كه چند روزي است اين حادثه را در ميان ويرانه پلاسكو دنبال مي‌كند در اين‌باره گفت: «۱۶ كاور مربوط به آتش‌نشانان به پزشكي قانوني منتقل شده ولي معلوم نيست كه داخل هر كاور، تنها يك جسد باشد يا خير. چرا كه ممكن است قطعاتي از يك بدن داخل هر يك از كاورها باشد و اين امر به تلاش‌هاي بعدي آتش‌نشانان بستگي دارد كه اين اجزاي بدن مربوط به اجساد الحاقي باشد يا اجساد ديگر.» وي ادامه داد:

«روش تشخيص هويت اجساد يافت ‌شده با انجام آزمايش دي‌ان‌اي است.» قاضي شهرياري درباره اجساد غيرآتش‌نشان نيز گفت: «ما 4پيكر را از زير آوار بيرون آورديم و هويت هر 4جسد نيز تعيين شده و 3جسد به خانواده‌هاي‌شان تحويل داده شده است.» شهرياري به شايعاتي كه از مفقود شدن تعداد زيادي از شهروندان در آوار پلاسكو خبر مي‌داد نيز اشاره كرد و گفت:

«اين خبرها صحت ندارد و تعداد كمي حدود 4مفقودي به ما اعلام شده است و ما در حال آناليز و بررسي اين مسئله هستيم و همچنان به جست‌و‌جو ادامه مي‌دهيم و در مورد صحت و سقم اين مسئله هم در حال بررسي هستيم. در يكي از موارد اعلام شده كه يك رهگذر زير آوار مانده و ما در حال بررسي صحت اين مسئله هستيم.

براي مثال بعد از تحقيق درخصوص 2مورد ديگر كه گزارش شده بود مشخص شد كه آنها در مكان ديگري بوده‌اند و اتفاق ديگري برايشان افتاده است.» شهرياري همچنين از مرحله ديگري از بررسي آوار خبر داد و گفت: «آوارها به مكان ديگري منتقل شده است كه ما در آن مكان نيز آوار جمع‌آوري شده را مورد تجزيه و تحليل قرار مي‌دهيم تا اگر قطعاتي از اجساد در آن يافت شد، موضوع را بررسي كنيم.» اما اجسادي كه در پزشكي قانوني نگهداري مي‌شود متعلق به چه كساني هستند؟

پاسخ اين سؤال را دكتر مسعود قادي پاشا، مديركل پزشكي قانوني استان تهران اينطور داد: «با انجام پيكرشناسي و آزمايش‌هاي ژنتيك روي قطعات بزرگ، اجساد و بقاياي انساني ارجاعي به مركز تشخيصي‌- آزمايشگاهي پزشكي قانوني استان تهران طي روز چهارشنبه و پنجشنبه، هويت ۴ آتش‌نشان ديگر مشخص شد.» وي ادامه داد: «پيكرهاي جديد شناسايي شده متعلق به علي مستوفي، حسين حسين زاده، محمد آقايي قادرلو و حسين سلطاني است.»

پيش از اين نيز هويت 3آتش‌نشان ديگر به نام‌هاي: بهنام ميرزاخاني، علي اميني، فريدون علي تبار و همچنين 3نفر از كسبه پلاسكو به نام‌هاي حيدر پهلواني، جواد حسينقلي‌زاده و محمود محسني كشف شده بود. به گفته قادي پاشا انجام آزمايشاهاي پيكرشناسي و ژنتيك براي شناسايي هويت اجساد به‌صورت شبانه روزي ادامه دارد.

  • جمهوري، آماده تردد

همزمان با پايان يافتن آخرين مراحل جست‌وجو در ويرانه پلاسكو، قرار است خيابان جمهوري نيز از امروز بازگشايي شود. يزداني، معاون خدمات شهري شهردار تهران در اين‌باره گفت:«پس از پايان عمليات آواربرداري، عوامل خدمات شهري نسبت به پاكسازي و ترميم خيابان اقدام كرده تا از صبح شنبه خيابان جمهوري براي تردد آماده شود.» به گفته وي پاكسازي محل حادثه و ديواركشي در آنجا نيز در دستور كار شهرداري قرار دارد و زمان برگزاري مراسم تشييع آن باختگان نيز به‌زودي اعلام خواهد شد.

کد خبر 360088

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha